Виховний захід "Я маю право"

 

                   Я маю право.

Столи прикрашені вишивками. На одному- ікона Матері Божої, свічки, на іншому- Конституція України, Декларація прав дитини, Конвенція про права дитини…

            

     Виходить дівчина в білому вбранні і читає молитву. Запалюються свічки.

                            О мати Божа,о райський цвіте

                             Тебе благають українські діти:

                             Не дай в неволі нам пропадати,

                             Вкраїну нашу верни нам Мати,

                             Де наші предки вмирають в ранах.

                             Не дай нашим дітям жити в кайданах.

                             Позволь зібрати жертв наших жнив.

                             Вкраїну нашу верни нам, Діво.

УЧ. Вітаємо всіх, хто зібрався сьогодні помандрувати з нами країною Права, Закону й Моральних норм.

   Традиційно усі важливі події в житті суспільства відбувалися в місцях найбільшого скупчення народу. Це були площі , церкви, парки. Часто люди збиралися поблизу джерела води, де могли щось обговорити. От і ми прийшли до джерела. Але до джерела особливого- Джерела  Знань. ( слайд № 1)

  Дівчина 1. Прагнення знань заохочувалося в усі часи. Пам’ятаю, мудрий Соломон говорив: «Прагніть пізнати мудрість наставляння, виявлення розуму,засвойте правила розсудливості, правосуддя, суду і правоти. Слухайте притчі мої. Послухає мудрий і помножить знання, і розумний знайде мудрі поради, щоб зрозуміти притчу і мудру мову, слова мудреців і загадки їх. Слухайте настанови батьків своїх і не відкидайте заповітів матерів.» Тому відкриття завіс невідомого я  і заохочую. Адже здавна на Русі говорили: « Зустрічають за одежиною,а проводжають за розумом.»

Дівчина 2. Але, щоб до мудрості зрости , тернистий шлях потрібно пройти. І лінощі, і небажання долаючи, годинами за талмудами сидячи і книги тоннами читаючи, ви станете розумнішими. Відома мудрість вікова: що знання світло- незнання пітьма. Дорогою цією крокуючи, вас поведуть учителя.

 

1 уч.

Мораль і право. Право і закон –

Рушійні сили для життя людини.

А їх знання надасть нам вірний тон

І розвиток держави – України.

2 уч.

Регулювати світ людських стосунків,

Впровадити державницький процес –

Все в правознавстві міститься в рахунку:

Розумно й чесно твориться прогрес.

1 уч.

Щоб забезпечить молодим майбутнє,

Свідомо накопичуєм знання.

Все, що вивчили, стане незабутнім,

Конкретно хочем жить, не навмання.

2 уч.

Ти знаєш школа в нас яка?

Я розповім тобі, мій друже,

Там не покривдять малюка,

Не вразять недозрілу душу.

Ти вивчиш літери і лік.

Ти знатимеш, як жити треба.

Щоб говорили всі про тебе:

Це благородний чоловік!

Великодушний, бо душа

Велика в того ,хто надію

І мир на світі примножа.

Якщо ти зайченя лякливе,-

Тебе научать- будь сміливим.

Якщо підступний, мов лисичка,-

Позбавишся тієї звички.

Якщо ти, наче вовк гнівний-

Тебе научать доброті,

Незграбний- виросте кмітливим,

Всього досягне ужитті.

Навчає школа бути гідним

Славетних предків і батьків

Любить свою державу рідну

Іі боронить від ворогів.

УЧ. Людина – найцінніший скарб. Кожен із вас – неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі немає, не було і ніколи не буде.

Ти знаєш,що ти людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди –

Добрі , ласкаві та злі.

Сьогодні усе для тебе:

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба –

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі - людина,

І хочеш того чи ні, -

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Пройшло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло цю істину. Протягом багатьох віків складалися обовязкові правила поведінки громадян,тобто правові норми, що встановлюються і охороняються державою.

 Уч. Людина вважається « мірилом всіх речей», її потреби,інтереси, прагнення стають вирішальними для визначення розвитку суспільства, для прогресу цивілізації.

    У вирі життя не всі країни одночасно приходять до розуміння демократії, її принципів, головних цілей та цінностей. Між різними класами, соціальними групами точиться запекла ідеологічна боротьба. В центрі її постають питання: що вважати засадою рівності людей – рівноправя чи принцип класової приналежності? Чи можна відстоювати гасло свободи й справедливості,якщо люди народжуються різними як за здібностями, так і за можливостями, інтересами? Чи має людина якісь прав від народження? Чи існують загальнолюдські права, свободи, цінності?

 

 Уч .1 У 1948році Генеральна Асамблея ООН проголошує « Загальну декларацію прав людини». У ній вперше в історії людства, історії міжнародних відносин були визначені головні права й свободи людини. Декларація проголосила, що « визнання гідності, яка властива всім членам людської сім’ї, і рівних та невід’ємних прав їх є основою свободи, справедливості та загального миру».

 

 Уч. 2. Не тільки права дорослих потребують визначення й захисту. Складною проблемою сучасного людства є також права дітей, оскільки, на жаль, життя, здоров’я , навчання , щастя дітей усього світу поки що недостатньо захищені. Про це багато пишуть і говорять, дехто намагається допомагати. Але кількість нещасних дітей не зменшується. Сьогодні майже 250 млн. дітей животіють, займаючись тяжкою працею, жебрацтвом, пограбуванням. Близько 30 млн. дітей не мають можливості відвідувати школу. Щороку від хвороб помирають більше 5 млн. дітей. Набули поширення  торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовилися батьки, для пересаджування органів.

    В Україні три чверті дітей – це діти з хронічними захворюваннями. У нас з’явився новий тип дитини – «діти вулиці».  Пояснюючи своє перебування на вулиці, діти зазвичай називають сімейні негаразди та небажання відвідувати школу. Основний загад таких дітей закінчили 3-4 класи, тобто початкову школу. Серед них найбільший відсоток неповнолітніх злочинців, наркоманів, торгівців наркотиками, повій.

       Міжнародне співтовариство започаткувало спробу спільної допомоги дітям. У 1924рю у м. Женеві було прийнято Декларацію прав дитини. У1959р. розроблена і втілена у життя нова Декларація прав дитини. А 1989р. у Нью – Йорку всі прогресивні країни світу підписалися під Конвенцією прав дитини. В 1991р. Україна приєдналася до Конвенції в 1993 р. в м.Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей.

      Згідно з Конвенцією, Україна у квітні 2001р. прийняла Закон «Про охорону дитинства».

 

    Уч. 3 Держави – учасниці  Конвенції зобов’язалися забезпечити такі права дитини ( учні називають права дітей, розповідають вірші):

-         право на життя, на виживання і здоровий розвиток;

Ти народивсь, і думає про тебе

Уся рідня, уся твоя сім’я.

Дитя моє! Бог дав тобі життя.

І, щоб ніхто не заподіяв шкоди

Тобі, малий громадянине,

                                  Бог дав закони нашого народу.

Від дня народження до іменин,

Він твій, цей світ широкий за вікном.

Ти на життя і щастя маєш право

Під небом Української держави.

-         на імя та набуття громадянства;

-         право знати своїх батьків і право на їх піклування; право на збереження індивідуальності;

                                          КРИВДА ( новела )

У Івася немає тата.

Не питайте тільки, чому.

Лиш від матері ласку знати

Довелося хлопчині цьому.

Він росте, як і інші діти,

І вистрибує, як усі.

Любить босим прогоготіти

По ранковій колючій росі.

Любить квіти на луках рвати,

Майструвати лука в лозі,

По городу галопом промчати

На обуреній гнівній козі.

Але в грудях жаринки стука.

Є завітне в Івася одно –

Хоче він, щоб узяв за руку

І повів його тато в кіно.

Ну, нехай би смикнув за вухо,

Хай нагримав би раз чи два, -

Все одно він би тата слухав

І ловив би його слова.

Раз Івась на толоці грався,

Раптом глянув – сусіда йде.

- Ти пустуєш тута, - озвався, -

А тебе дома батько жде…

Біг Івасик, немов на свято,

І вибрикував, як лоша,

І, напевно, була у пятах

Пелюсткова його душа.

На порозі закляк винувато.

Але в хаті – мама сама.

- Дядько кажуть, приїхав тато.

Тільки чому ж його нема?

Раптом стало Івасю стидно,

Раптом хлопець увесь поблід.

Догадався, чому єхидно

Захихикав сусіда вслід.

Він допізна сидів у коноплях,

Мов уперше вступив у гидь,

З оченят від плачу промоклих

Рукавом витирав блакить.

А вночі шпурнув через грядку,

Де сусіда паркан стирчав,

Вибив шибку одну із рогатки

І додому спати помчав.

Бо ж немає тим іншої кари,

Хто дотепи свої в іржі

Заганяє бездумно в рани,

У болючі рани чужі.

                                                   В.Симоненко.

- право не розлучатись з батьками всупереч їх бажанню;

- право на воззєднання з сімєю, що перебуває в іншій державі;

- право залишати будь-яку країну і повертатися у свою країну;

- право на захист у разі незаконного переміщення та неповернення із-за кордону;

- право вільно висловлювати свої погляди з усіх питань;

- свободу дуки, совісті, релігії;

- свободу асоціацій та мирних зборів;

- право на повну інформацію, що сприяє благополуччю дитини, право на користування послугами системи охорони здоровя;

- право на охорону сімейного та особистого життя;

- право користуватися благами соціального забезпечення;

- право на освіту;

- право на захист від економічної експлуатації;

- право на відпочинок

                       Відгадайте загадки:

1.    Після навчання, щоб мати дозвілля,

чекаємо ми суботи й … (неділі).

2.    І влітку, і взимку ми в гості поїхали,

     Бо взимку і влітку у нас є …(канікули).

3.    Збираємо з мамою спідниці і хустки.

Поїдем до моря. У мами - …( відпустка ).

4.    Дзвоник радісно луна.

Я для того вам дана,

Щоб вам трохи відпочити.

Що я здогадались, діти ? ( перерва ).

Що сказав поет неправильно?

1. На перерві з краю в край

Коридорами гасай,

Смикай всіх дівчат за коси

І ходи по партах босий.

А як пролуна дзвінок,

То побіжать всі на урок,-

Став зненацька їм підніжки,

Хтось впаде,- посмійся трішки.

2. У нас жартун у класі є.

Усім він прізвиська дає.

Каже: « Я мастак до жартів!»

Та чого ті жарти варті?

Зве він « Савою» - Савенка.

«Головою»- Головенка.

А Саченкову – « Сачок».

Маслаченка  - « Маслачок».

Не скаже друзям він по школі

Володя, Ліда, Валя, Толя.

А тільки:Вовка, Валька, Лідка.

І так щодня, ми цьому свідки.

3. Хто лінивий у цьому оповіданні?

       Прийшла вранці Оленка до школи.

-         Чого це ти не причесана?- запитує вчителька.

-         Бабуся не встигла причесати,- каже Оленка.

-         А черевики чому брудні?

-         Дідусь не почистив.

-         А ґудзика біля комірця немає?

-         То вже я винна, - сказала Оленка.-

Забула мамі нагадати, щоб пришила.

4.    Яке правило порушила дівчинка з вірша М. Пригари « Тихенька дівчина»?

Чого це на мене так сердяться в школі?

Та я ж не чіпаю ніколи нікого.

Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,

А з цього виходить одне лише лихо.

Оце  я сказала – така в мене звичка, -

Що в Галі, як мишачий хвостик косичка.

Що в Каті спідничка- неначе з рогожі,

Та ще й черевички на човники схожі.

Що в Тані волосся нечесане досі,

Що очі в Марянки маленькі та косі,

Що в зошиті в Лесі самі тільки плями:

Напевне, бруднющими пише руками.

Я х правду кажу їм… І що тут такого?

Та я ж не чіпаю ніколи нікого.

Сиджу собі тихо і в школі і вдома,

І чом вони сердяться всі – невідомо!

Хоча ми всі ще школярі,

Та в нас закон є і права,

І ми навік запамятали із декларації слова:

Всі діти вільні і всі рівні,

І треба дружно всім нам жити.

Тож ми із школи ще вчимося

Всіх поважати і любити.

Права дитини вивчимо сумлінно.

Це так потрібно, так важливо

Напевне знати в наші дні,

Коли із нами справедливо

Вчиняють, а коли і ні.

Тож прочитай, завчи  напамять,

Порадь їх друзям і батькам.

Права дітей всім треба знать!

 

УЧ. Для здійснення міжнародного контролю за дотриманням прав дитини і виконанням зобовязань, було створено Комітет з прав дитини ООН. Важливу роль у забезпеченні прав дитини відіграє також Міжнародний надзвичайний фонд допомоги дітям.

    Якщо вам потрібна допомога або серйозна порада, якщо порушені ваші прав, ви можете звернутись до:

-         дорослих осіб, яким довіряєте;

-         соціального педагога школи;

-         психолога у школі;

-         психологічної служби за телефоном довіри;

-         служби у справах неповнолітніх;

-         центру соціальних служб для молоді;

-         опікунської ради;

-         громадських організацій, що піклуються проблемами порушення прав дитини;

-         міліції за телефоном 1-02.

Дитя моє, права дитини

Ти мусиш вивчити сумлінно.

Це так потрібно, так важливо

Напевно знати в наші дні:

Коли з тобою справедливо

Вчиняють, а коли і ні.

Тож прочитай , завчи напамять.

Порадь і друзям почитать.

Хай прочитають тато й мама.

Закони всім потрібно знать!

Будь добрим сином чи дочкою,

Поганим вчинком не зганьби

Ти роду власного ніколи.

Люби свою сімю і школу,

Свою Украйну люби!

 

 

 

Коментарі